slider 735 slider 734 slider 733 slider 732 slider 730 slider 729 slider 727 slider 725

  Yazdır

Hava Yolu Taşımacılığında Kullanılan Elektronik Yolcu Biletlerinin Usul ve Esaslarının Belirlenmesine İlişkin Tebliğ Taslağı Hazırlandı.

Elektronik bilet düzenleme izni alan havayolu firmalarının düzenleyecekleri elektronik biletlerde en az aşağıda yer alan bilgilerin bulunması zorunludur.


Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği  (TASLAK)
                                                  (Sıra No: ……)

 

1. Yetki

213 Sayılı Vergi Usul Kanununun(1) 5766 Sayılı Kanunun(2) 17 nci maddesi ile değişen Mükerrer 242 nci maddesinin ikinci fıkrası ile Maliye Bakanlığı; elektronik defter, kayıt ve belgelerin oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi, muhafazası ve ibrazı ile defter ve belgelerin elektronik ortamda tutulması ve düzenlenmesi uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye, elektronik ortamda tutulmasına ve düzenlenmesine izin verilen defter ve belgelerde yer alması gereken bilgileri internet de dahil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında Maliye Bakanlığına veya Maliye Bakanlığının gözetim ve denetimine tabi olup, kuruluşu, faaliyetleri, çalışma ve denetim esasları Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenecek olan özel hukuk tüzel kişiliğini haiz bir şirkete aktarma zorunluluğu getirmeye, bilgi aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu Kanun kapsamına giren işlemlerde elektronik imza kullanım usul ve esaslarını düzenlemeye ve denetlemeye yetkili kılınmıştır.

Ayrıca  söz konusu fıkrada, Vergi Usul Kanunu ve diğer vergi kanunlarında defter, kayıt ve belgelere ilişkin olarak yer alan hükümlerin elektronik defter, kayıt ve belgeler için de geçerli olduğu; Maliye Bakanlığının, elektronik defter, belge ve kayıtlar için diğer defter, belge ve kayıtlara ilişkin usul ve esaslardan farklı usul ve esaslar belirlemeye yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.

Aynı Kanunun 227 nci maddesinin birinci fıkrasında, bu Kanunda aksine hüküm olmadıkça bu Kanuna göre tutulan ve üçüncü şahıslarla olan münasebet ve muamelelere ait kayıtların tevsikinin mecbur olduğu; dördüncü fıkrasında, Maliye Bakanlığının, düzenlenmesi mecburi olan belgelerde bulunması gereken zorunlu bilgileri belirleyebileceği hükmüne yer verilmiştir.

Diğer taraftan anılan Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendinde  ise Maliye Bakanlığının mükellef ve meslek grupları itibarıyla muhasebe usul ve esaslarını tespit etmeye, bu Kanuna göre tutulmakta olan defter ve belgeler ile bunlara ilaveten tutulmasını veya düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva etmesi zorunlu bilgileri belirlemeye, bunlarda değişiklik yapmaya; bedeli karşılığında basıp dağıtmaya veya üçüncü kişilere bastırıp dağıtmaya veya dağıttırmaya, bunların kayıtlarını tutturmaya bu defter ve belgelere tasdik, muhafaza ve ibraz zorunluluğu getirmeye veya kaldırmaya, bu Kanuna göre tutulacak defter ve düzenlenecek belgelerin tutulması ve düzenlenmesi zorunluluğunu kaldırmaya yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.

Söz  konusu maddenin birinci fıkrasını (3) numaralı bendinde, Maliye Bakanlığının, tutulması ve düzenlenmesi zorunlu defter, kayıt ve belgelerin mikro film, mikro fiş veya elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması veya bu kayıt ortamlarında saklanması hususunda izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, bu şekilde tutulacak defter ve kayıtların kopyalarının Maliye Bakanlığında veya muhafaza etmekle görevlendireceği kurumlarda saklanması zorunluluğu getirmeye, bu konuda uygulama usul ve esaslarını belirlemeye yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.

Yine  aynı maddenin birinci fıkrasının (4) numaralı  bendinde, Maliye Bakanlığının Vergi Usul Kanununun 149 uncu maddesine göre devamlı bilgi vermek zorunda olanlardan istenilen bilgiler ile vergi beyannameleri ve bildirimlerin, şifre, elektronik imza veya diğer güvenlik araçları konulmak suretiyle internet de dâhil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında verilmesi, beyanname ve bildirimlerin yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişiler aracı kılınarak gönderilmesi hususlarında izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, beyanname, bildirim ve bilgilerin aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu zorunluluğu beyanname, bildirim veya bilgi çeşitleri, mükellef grupları ve faaliyet konuları itibarıyla ayrı ayrı uygulatmaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.

Söz konusu hükümlerin Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden hava yolu ile yurt içi veya yurt dışı yolcu taşımacılığı işi ile iştigal eden mükelleflerin elektronik ortamda bilet düzenlemeleri, düzenledikleri elektronik biletleri muhatabına iletmeleri ile bu vesikaları muhafaza ve ibraz etmelerine ilişkin usul ve esaslar bu tebliğin konusunu oluşturmaktadır.

2. Tanımlar ve Kısaltmalar

Bu Tebliğde geçen;

Acente: Ticari mümessil, ticari vekil, satış memuru veya işletmenin çalışanı gibi işletmeye bağlı bir hukuki konuma sahip olmaksızın, bir sözleşmeye dayanarak, belirli bir yer veya bölge içinde sürekli olarak ticari bir işletmeyi ilgilendiren sözleşmelerde aracılık etmeyi veya bunları o tacir adına yapmayı meslek edinen kimseyi,

Başkanlık: Gelir İdaresi Başkanlığı'nı,

Belge Numarası: Elektronik bilet seri ve sıra numarası yerine kullanılacak üç haneli birim kod, on haneli numarayı,

Bilgi İşlem Sistemi: Mükelleflerin belgelerini elektronik ortamda oluşturmak, kaydetmek, muhafaza etmek ve ilgili diğer işlemlerini gerçekleştirmek amacı ile doğrudan ya da dolaylı olarak kullandıkları her türlü yazılım ve donanım ile saklama ortamlarını,

BİS Raporu: Bilgi İşlem Sistem Raporunu,

Elektronik Belge: Şekil hükümlerinden bağımsız olarak Vergi Usul Kanununa göre düzenlenmesi zorunlu olan belgelerde yer alan bilgileri içeren elektronik kayıtlar bütününü,

Elektronik Bilet (e-bilet): Muhatabına elektronik ortamda iletilmek üzere elektronik belge biçiminde oluşturulan, elektronik sertifika ile imzalanan, elektronik ortamda muhafaza ve ibraz edilen bileti,

Elektronik Bilet Uygulaması (e-Bilet Uygulaması): Başkanlık tarafından belirlenen standartlara uygun olarak biletin elektronik ortamda oluşturulması, imzalanması, elektronik ortamda muhafazası, ibrazı ve raporlamasını kapsayan uygulamayı,

Elektronik Kayıt: Elektronik ortamda tutulan ve elektronik defter ve belgeleri oluşturan, elektronik yöntemlerle erişimi ve işlenmesi mümkün olan en küçük bilgi ögesini,

e-Bilet Raporu: Elektronik Bilet Uygulaması kapsamında Başkanlığın belirlediği veri formatı ve standardına uygun olarak hazırlanan raporu,

Elektronik Saklama Hizmeti Veren Kurum: 421 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında Başkanlıktan Saklama Hizmeti verme izni almış mükellefi,

Elektronik Sertifika: Mali Mühür ve Nitelikli Elektronik Sertifikayı,

Elektronik Sertifika ile İmzalama: Tüzel kişilerin mali mühürle onaylaması, gerçek kişilerin ise nitelikli elektronik sertifika ile imzalaması veya mali mühür ile onaylaması,

Mali Mühür: 397 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği(3) çerçevesinde Başkanlık için TÜBİTAK-BİLGEM/KAMU SM bünyesinde oluşturulan elektronik sertifika alt yapısını,

Nitelikli Elektronik Sertifika(NES): 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununun dokuzuncu maddesinde tanımlanan ve yalnızca gerçek kişi mükelleflerce kullanabilen elektronik sertifikayı

Özel Entegratör: 421 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında Başkanlıktan özel entegrasyon izni almış mükellefi,

TCKN: Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Numarasını,

TÜBİTAK-BİLGEM/KAMU SM: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu - Bilişim ve Bilgi Güvenliği İleri Teknolojiler Araştırma Merkezi/ Kamu Sertifikasyon Merkezini,

VKN:  Vergi Kimlik Numarasını

Zaman Damgası: Bir elektronik verinin, üretildiği, değiştirildiği, gönderildiği, alındığı ve/veya kaydedildiği zamanın tespit edilmesi amacıyla elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından doğrulanan kaydını,

ifade eder.

3. Başvuru Şartları ve Uygulamadan Yararlanma Yöntemleri

Elektronik bilet düzenlemek isteyen mükelleflerin aşağıda yer alan şartları taşıması gerekmektedir.

a)  397 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında getirilen e-Fatura Uygulamasından yararlanma iznine sahip olmaları,

b) Bu Tebliğde açıklanan usul ve esaslara uygun olarak, elektronik bilet düzenleyebilme ve elektronik biletleri sunabilme konusunda hazırlıklarını tamamlamış olmaları,

c) Tebliğin 10 uncu bölümünde belirlenen raporlama gereksinimlerinin karşılanması hususunda gerekli altyapı ve hazırlıklarını tamamlamış olmaları gerekmektedir.

Mükellefler e-Bilet Uygulamasını, kendi bilgi işlem sistemleri üzerinden veya Başkanlıktan izin almış özel entegratör bilgi işlem sistemi üzerinden olmak üzere iki yöntemle kullanabileceklerdir.

Yukarıda yer alan şartları taşıyan ve uygulamayı kendi bilgi işlem sistemi üzerinde kullanarak bu Tebliğ kapsamında elektronik bilet oluşturmak, elektronik bileti sunmak, muhafaza ve ibraz etmek isteyen mükelleflerinbaşvuru işlemlerini www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan “Elektronik Bilet Başvuru Kılavuzu” na uygun olarak yerine getirmeleri gerekmektedir.

e-Bilet Uygulamasını kendi bilgi işlem sistemi yerine Başkanlıktan e-bilet izni almış özel entegratörlerin bilgi işlem sistemi üzerinden kullanmak isteyen mükellefler, doğrudan özel entegratöre başvuracak olup ayrıca Başkanlığa başvuruda bulunmayacaktır.

4. Değerlendirme ve İzin

e-Bilet Uygulamasını kendi bilgi işlem sistemi üzerinde kullanmak için yapılan başvurular; mükellefe ait sistemin yapısı, işleyişi ile bu sistemde elektronik olarak düzenlenen bilet ve rapor örneklerinin, bu Tebliğde ve www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan “Elektronik Bilet Teknik Kılavuzu”nda belirlenen usul ve esaslara uygun olup olmadığı açısından değerlendirilecektir. Gerek görmesi halinde Başkanlık ilave teknik bilgi ve belge talebinde bulunabilecektir.

Başkanlık tarafından yapılacak değerlendirme sonrasında başvuruları uygun bulunan mükelleflere bir yazı ile elektronik bilet uygulamasından yararlanma izni verilir.

Değerlendirme aşamasında eksiklikleri tespit edilen mükelleflere, söz konusu eksiklikleri gidermeleri için yazı ile 1 yıl süre verilir. Bu süre içerisinde eksikliklerini gidermeyen mükelleflerin başvuruları reddedilebilir. Başvuruları red edilen mükelleflerin reddi izleyen 1 yıl içerisinde yapacakları başvurular kabul edilmeyecektir. Bu durum, mükelleflerin e-Bilet Uygulaması kapsamında özel entegratörlük izni alan mükellefler vasıtasıyla e-Bilet Uygulamasından yararlanmalarına engel teşkil etmez.

5. Özel Entegratörlük Hizmeti Verenler

e-Bilet Uygulamasından yararlanan mükelleflerin elektronik biletlerini ve e-bilet raporlarını elektronik sertifika ile imzalamaları esastır. Başkanlıktan e-Bilet Uygulaması kapsamında özel entegratörlük izni alan mükellefler, bu Tebliğ kapsamında elektronik bilet düzenlemek isteyen mükelleflere; elektronik ortamda bilet ve e-bilet raporu oluşturma, elektronik sertifika ile imzalama, zaman damgası kullanma ve oluşturulan elektronik bileti Tebliğin 6 ncı bölümüne uygun olarak elektronik ortamda alıcısına, e-bilet raporlarını ise Başkanlığa iletme hizmeti verebilirler.

Özel entegratörlerin bu hizmeti verebilmesi için Başkanlıktan ayrıca e-bilet özel entegratörlüğü izni alması gerekmektedir. Bu izni alabilmek için gerekli koşullar www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan “e- Fatura Uygulaması Özel Entegrasyon Kılavuzunda” nda yer almaktadır.

Başkanlıktan izin alan özel entegratörler, anlaşma yaptıkları mükelleflere ilişkin bilgileri Başkanlık sistemine yüklemeleri ve www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan “e- Fatura Uygulaması Özel Entegrasyon Kılavuzunda”nda açıklanan mesaj yapısına uygun onayı almaları halinde e-bilet hizmeti vermeye başlayabileceklerdir.

6. Elektronik Biletin Düzenlenmesi ve Teslimi

Elektronik biletlerin elektronik ortamda düzenlenmesi, elektronik sertifika ile imzalanması, internet de dâhil olmak üzere elektronik araçlar ve ortamlar vasıtasıyla muhatabına sunulması esastır. Ancak muhatabı tarafından istenilmesi halinde elektronik bilet düzenleme izni alan mükellefler, düzenledikleri elektronik biletleri kâğıt olarak teslim edeceklerdir. Kâğıt çıktının verilmesi halinde ayrıca imzalanıp kaşelenmesine gerek bulunmamaktadır.

Elektronik biletlerin, internet veya diğer elektronik araçlar ve ortamlar vasıtasıyla iletilmesi halinde biletin kâğıt baskısı alınabilecek şekilde muhatabına sunulması gerekmektedir.

Kullanılan elektronik bilet formatı, üzerinde mali mühür/NES taşımaya, belge üzerinde doğrulamaya, görüntülemeye ve kâğıt baskı almaya imkân veren genel tanınırlığa sahip bir format olmalıdır.

Hava yolu ile yolcu taşımacılığı yapan şirketler,  elektronik ortamda düzenleyecekleri biletlerde, seri-sıra numarası yerine 3 haneli birim kod ve 10 haneli sıra numarası olmak üzere toplam 13 haneden oluşan belge numarasını kullanacaklardır.

Birim kodu, belgeyi düzenleyecek birim için belirlenecek alfa nümerik bir koddur. Mükellefler BİS raporunda yer vermek şartıyla, organizasyon yapıları içerisinde ihtiyaçlarına göre birim kodlarını serbestçe belirleyebileceklerdir.

Elektronik biletin kâğıt çıktısının birden fazla sayfaya taşması durumunda, her sayfada toplam sayfa sayısı ile birlikte sayfa numarası gösterilmesi koşuluyla aynı belge numarası kullanılacaktır.

e-Bilet Uygulamasına geçen mükellefler bu tebliğin 13/f bendinde belirtilen durumlar haricinde biletlerini kağıt ortamında düzenleyemeyeceklerdir. Düzenlemeleri durumunda bu belgeler 213 Sayılı Vergi Usul Kanunu’na göre hiç düzenlenmemiş sayılır.

7. Hava Yolu Biletinde Bulunması Gereken Bilgiler

Elektronik bilet düzenleme izni alan havayolu firmalarının düzenleyecekleri elektronik biletlerde en az aşağıda yer alan bilgilerin bulunması zorunludur.

  1. Havayolu firmasının unvanı, adresi, bağlı olduğu vergi dairesi, VKN/TCKN bilgisi,
  2. Yolcunun adı-soyadı,
  3. Bilet bedelinin gider gösterileceği veya indirime konu edileceği  hallerde gider/indirim yapacak    mükellefin adı-soyadı/unvanı, vergi dairesi, VKN/TCKN bilgisi,
  4. Belge numarası,
  5. Düzenlenme tarihi,
  6. Yapılan hizmetin nevi ve tutarı,
  7. Ödeme türü (Nakit/Kredi kartı/Banka kartı/Havale/Promosyon vb.)

Bu Tebliğde yapılan belirlemeler dışında elektronik bilette vergi kanunları ile diğer mevzuat hükümleri uyarınca da bulunması zorunlu tutulan bilgilerin yer alacağı tabiidir. Mükellefler bilet üzerinde zorunlu bilgilere ilave olarak ihtiyaçları doğrultusunda farklı bilgilere de yer verebileceklerdir.

8. Elektronik Bilette Olması Gereken Amblem

Bu Tebliğ kapsamında oluşturulan elektronik biletlerin, Vergi Usul Kanunu Uyarınca Vergi Mükellefleri Tarafından Kullanılan Belgelerin Basım ve Dağıtımı Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre, önyüzünün üst orta kısmına gelecek şekilde basılması zorunlu olan ‘Belgelere Konulacak Özel İşaret(Amblem)’ ile ‘İl Kod Numarası’ yerine aynı konumda bulunmak üzere, Gelir İdaresi Başkanlığı amblemi bulunacaktır. Ayrıca elektronik biletlerde bu amblemin altına “Elektronik Bilet” ibaresinin konulması ve biletin alt kısmında “Elektronik Bilet İzni Alınmıştır” ibaresinin yer alması zorunludur. Bu amblem ve ibarenin, elektronik belgelerin çıktısının alınması halinde de bilet üzerinde yer alması gerekmektedir.

9. Elektronik Bilet Bedelini Gider Kaydedecek Mükellef Bilgilerinin Alınması ve Elektronik Bilet Bedelinin Gider Kaydedilmesi

9.1. Hava Yolu Firmaları Tarafından Yapılan Satışlar

Bilet bedelinin gider kaydedilebilmesi için yolcu bilgilerinin kaydedildiği aşamada bilet alan kişiye/kişilere Vergi Usul Kanununun 232 nci maddesi kapsamında, tutarını vergi kanunları uyarınca gider kaydetmek üzere bilet alıp almayacakları sorulacak; alınacağı bilgisinin verilmesi durumunda hesabına yolculuk yaptıkları mükellefin, yolcu ile hesabına yolculuk yapılan mükellefin aynı kişi olması durumunda yolcunun, adı-soyadı/unvanı, vergi dairesi ve VKN/TCKN bilgileri de elektronik bilette ilgili alana girilecektir.

Havayolu firmalarının şube, çağrı merkezleri ve internet şubeleri aracılığıyla satılan biletler için de, yolcuya yukarıda izah edildiği şekilde gider kaydedilip kaydedilmeyeceğinin sorulması, olumlu cevap alınması halinde yolcu bilgilerine ilaveten gider kaydedecek/indirim konusu yapacak mükellef bilgilerinin de alınması gerekmektedir.

9.2. Acenteler Aracığıyla Yapılan Satışlar

Elektronik biletin acenteler tarafından düzenlenmesi durumunda, acenteler müşterilerine biletin kendisini verebilecekleri gibi, bileti gider konusu yapacak mükellef bilgisi alanına kendi bilgilerini girerek mükellefe bilet muhteviyatını da içeren bir fatura da düzenleyebileceklerdir. Bilet yerine fatura düzenlenmesi halinde, bilet üzerinde gösterilen tutar acente tarafından gider/indirim konusu yapılacaktır. Bu durumda yolcu veya hesabına yolculuk yapılan mükellefler ise, acente tarafından düzenlenen faturayı gider/indirim konusu yapacaklardır.

9.3. Elektronik Bilet Bedelinin Gider Kaydedilmesi

Vergi mükellefleri, elektronik bilet düzenleme izni alan havayolu firmalarının bu tebliğin 13/f bendinde belirtilen durumlar haricinde sadece elektronik sertifika ile imzaladıkları elektronik bilet tutarlarını gider gösterebilecek veya indirime konu edilebileceklerdir. Bileti alan kişinin, tutarı gider kaydedebilecek bir mükellef olması halinde kendi bilgileri haricinde ayrıca bilgiye yer verilmesine lüzum olmadığı tabiidir.

Gider gösterilecek veya indirime konu edilecek elektronik biletin, üzerinde elektronik sertifika bilgisini içerecek şekilde yasal saklama süresince elektronik ortamda saklanması gerekmektedir.

Gider gösterilecek veya indirime konu edilecek elektronik biletlerin kâğıt çıktılarının tevsik edici belge olarak kabulü mümkün bulunmamaktadır.

Bu şartları taşıyan biletler tutarına bakılmaksızın fatura yerine geçen belge olarak kabul edilecektir.

10. Raporlama

Elektronik bilet izni alan mükellefler ve elektronik bilet hizmeti verme konusunda Başkanlıktan izin alan özel entegratörler, elektronik ortamda oluşturdukları biletlere ilişkin olarak, Başkanlığınwww.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan “Elektronik Bilet Teknik Kılavuzu” nda yer alan veri formatı ve standardına uygun, aylık “ e-Bilet Raporu ”nu ait olduğu ayı takip eden ayın 15 inci günü saat 24:00’e kadar elektronik sertifika ile zaman damgalı olarak imzalamak ve Başkanlık sistemine yüklemek zorundadırlar.

Herhangi bir kesinti veya sistem arızası nedeni ile raporların Başkanlık sistemine yüklenememesi durumunda, yüklenmesini engelleyen kesinti veya arıza durumunun ortadan kalkmasını takiben ilgili raporlar tekrar Başkanlık sistemine yüklenecektir. Raporların süresinde yüklenememesi durumunu gerekçeleriyle açıklayan bir yazı 5 (beş) işgünü içerisinde Başkanlığa gönderilecektir. Söz konusu işlem istisnai bir uygulama olup süreklilik arz etmesi halinde elektronik bilet izni iptal edilebilecektir.

Raporlama gereklerinin yerine getirilmiş olması, mükellefin söz konusu belgeleri muhafaza ve ibraz ödevlerini ortadan kaldırmamaktadır.

Elektronik biletlerin, daha sonra iptal edilmesi ya da üzerlerinde değişiklik yapılması durumunda iptal veya değişikliğe ilişkin bilgilere, bu işlemlerin yapıldığı döneme ait “ e-Bilet Raporu”nda yer verilmesi zorunludur.

Başkanlık, gerekli görmek ve önceden haber vermek koşulu ile elektronik bilet raporlarına ilişkin veri formatı ve standartlarında değişiklik yapabileceği gibi raporların iletim şeklini ve süresini de değiştirebilir. 

11. Muhafaza ve İbraz Yükümlülüğü

Elektronik bilet oluşturma izni alan mükelleflerin düzenlemiş oldukları biletlerini aşağıda yer alan koşullara göre muhafaza ve ibraz etmeleri gerekmektedir.

a) Elektronik bilet izni alan mükellefler, oluşturdukları elektronik biletlerini ve raporlarını birbirleriyle ilişkili şekilde, vergi kanunları ve diğer kanuni düzenlemelerin öngörmüş olduğu süreler dâhilinde muhafaza ve istenildiğinde ibraz etmekle yükümlüdür.

b) Elektronik bilet izni alan mükellefler, elektronik biletlerini ve e-Bilet Raporlarını kendi bilgi işlem sistemlerinde muhafaza edebilecekleri gibi istemeleri halinde Başkanlıktan saklama izni almış kuruluşlarda da muhafaza edebilirler.

c) Başkanlıktan saklama izni alan mükelleflerden elektronik saklama hizmetinin alınması mükelleflerin elektronik bilet ve raporlarının muhafaza ve ibraz sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.

d) e-Bilet Uygulamasını kendi bilgi işlem sistemi üzerinden kullananlar, elektronik ortamda düzenledikleri biletlerini ve e-bilet raporlarını kendilerine ait elektronik sertifika ile imzalayarak saklayacaklardır.

e) Özel entegratörlerden e-bilet hizmeti alanlar, elektronik ortamda düzenledikleri biletlerini ve e-Bilet Raporlarını kendilerine veya özel entegratöre ait elektronik sertifika ile imzalayarak saklayacaklardır.

f) Muhafaza ve ibraz yükümlülüğü, elektronik bilet ile ilişkili raporların doğruluğuna, bütünlüğüne ve değişmezliğine ilişkin her türlü elektronik veri, veri tabanı dosyası, saklama ortamı veya doğrulama ve görüntüleme araçlarını kapsamaktadır.

g)Elektronik bilet kâğıda basılabilen nüshaları ile aynı içerikte ve istenildiğinde aynı görüntüde basılabilecek şekilde saklanmalıdır.

h) Muhafaza edilen elektronik biletin yetkililerce sorgulanması, görüntülenmesi ve kâğıt çıktılarının alınması sırasında kullanılacak anahtarlardan birisinin belge numarası olması zorunludur.

i) Elektronik bilet ve raporların Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde ve Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarının geçerli olduğu alanlarda muhafaza edilmesi zorunludur. Bu zorunluluk, yurt dışında ikincil bir arşivleme yapılmasına engel teşkil etmez. 

12. Sorumluluk ve Cezai Müeyyideler

Elektronik bilet oluşturma izni alan mükelleflerden bu Tebliğde ve Elektronik Bilet Teknik Kılavuzunda yer alan usul ve esaslara aykırı biçimde elektronik bilet ve bunlara ait raporları düzenleyenler hakkında, işledikleri fiilin türüne göre Vergi Usul Kanununda öngörülen cezalar uygulanır.

e-Bilet Raporlarının süresinde hazırlanmaması, hazırlanan raporların elektronik sertifika ile zaman damgalı olarak imzalanmaması, raporlar ile ilişkili oldukları biletlere ait bilgiler arasında uyumsuzluk bulunması halinde mükellefler ve özel entegratörler tarafından konu ile ilgili haklı bir mazeret sunulamaması durumunda Başkanlık verilen izni iptal edebilir.
e-Bilet Uygulaması kapsamında hizmet verme izni iptal edilen özel entegratörler bu konuda hizmet verdiği mükellefleri uyarmak zorundadır. İzni iptal edilen özel entegratörden e-bilet hizmeti alan mükellefler başka bir özel entegratörle anlaşmak veya genel hükümler çerçevesinde anlaşmalı matbaa işletmelerine bastırdıkları belgeleri kullanmak zorundadırlar.

Elektronik bilet uygulamasını kendi bilgi işlem sistemi üzerinden kullanmak üzere izin alan mükelleflerden izinlerinin iptal edildiği kendisine bildirilenler, bildirimin yapıldığı tarihten itibaren 1 yıl süre ile uygulamayı kendi bilgi işlem sistemleri üzerinden kullanmak üzere başvuru yapamazlar. Bu mükellefler Başkanlıktan izin alan özel entegratörlerden e-bilet hizmeti almak ya da genel hükümler çerçevesinde anlaşmalı matbaa işletmelerine bastırdıkları belgeleri kullanmak zorundadırlar.

13. Diğer Hususlar

a) e-Bilet Uygulamasını kendi sistemi üzerinden kullananlar, bilete ait elektronik kayıtların bozulması, silinmesi, zarar görmesi, işlem görememesi halleri ile olağanüstü durumların meydana gelmesi halinde, durumu Başkanlığa on beş gün içinde bildirerek bu kayıtları nasıl tamamlayacağına ilişkin ayrıntılı bir plan sunmak zorundadır.

b) e-Bilet Uygulamasını kendi sistemi üzerinden kullananlar, bilgi işlem sistemlerini oluşturan donanımların bir kısmının veya tamamının haczedilmesi veya yetkili mercilerce el konulması halinde, durumu en geç üç iş günü içerisinde Başkanlığa bildirmek zorundadır.

c) e-Bilet Uygulamasını kendi sistemi üzerinden kullananlar, bilgi işlem sistemini oluşturan yazılım, donanım, dosya, dokümantasyon ve benzeri unsurları, hiçbir şekilde kısmen veya tamamen vergi inceleme elemanlarının veya Başkanlıkça görevlendirilecek personelin erişimini ve denetlemesini engelleyecek bir sözleşme veya lisansa konu edemezler.

d) e-Bilet Uygulamasını kendi sistemi üzerinden kullananlar, Başkanlığın talebi üzerine belgelere ait bilgilerin oluşturulması veya muhafazası sırasında kullanılan donanımların bulunduğu adres veya adreslerde inceleme ve tespit yapılabilmesi için gerekli olacak her türlü teknik ve fiziksel imkanı (uygun donanım ve yazılımlar, terminallere ulaşım izinleri ve uzman personel gibi) sunmak zorundadır.

e) e-Bilet Uygulamasını kendi sistemi üzerinden kullananların ve izin alan özel entegratörlerin, Defterdarlık veya Vergi Dairesi Başkanlıkları ile anlaşmalı matbaa işletmeciliği sözleşmesi yapma zorunlulukları bulunmamaktadır. Elektronik bilet izni kapsamında düzenlenmeyen belgeler ile başka mükelleflere ait belgeler bu kapsamın dışındadır.          

f) Bu Tebliğ uyarınca elektronik bilet düzenleme yetkisi bulunan mükelleflerin sistemlerinde meydana gelebilecek arıza ve kesinti durumlarında bilet düzenleyebilmek için genel hükümler çerçevesinde yeteri kadar kâğıt bilet bulundurmaları zorunludur. Bu şekilde bilet düzenlemek istisnai bir uygulama olup süreklilik arz etmesi halinde verilen izin iptal edilebilecektir. Basılı biletlerin kullanılması durumunda söz konusu biletlere ilişkin raporlama yükümlülüğü Tebliğin (10) numaralı bölümünde belirlenen esaslar çerçevesinde yerine getirilecektir.

g) Başkanlık, ilgilisine bilgi vermek suretiyle, izin isteyen mükelleflerin başvurularının yanıtlanmasını belli bir süre erteleyebilir, başvurularını sıraya koyabilir.

h) Başkanlık, önceden haber vermek ve hazırlıklar için yeterli zaman tanımak kaydıyla, bilet düzenleme ile ilgili zorunluluk getirebileceği gibi uluslararası standartlara uyma zorunluluğu da getirebilir.

i) Bu Tebliğ uyarınca elektronik bilet düzenleme izni alan mükellefler, bagaj ücreti, cezalar,  ücret iadesi v.b işlemleri için de elektronik bilet düzenleyeceklerdir.

j) Başkanlık gerek görmesi halinde bu tebliğ kapsamındaki hava yolu biletinde bulunması gereken bilgilerde değişiklik yapabilir.

14.Yürürlükten Kaldırılan Tebliğ Hükümleri

334 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin  “Hava Yolu Taşımacılığında Kullanılan Yolcu Biletleri” başlıklı birinci bölümünün yürürlüğü 01.01.2016 tarihi itibarıyla sona erecektir.

15. Yürürlük

Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Tebliğ olunur.


(1) 10.01.1961 tarih ve 10703 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.

(2) 06.06.2008 tarih ve 26898 Sayılı (Mükerrer) Resmi Gazetede yayımlanmıştır.

(3) 5.3.2010 tarihli ve 27512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.