slider 735 slider 734 slider 733 slider 732 slider 730 slider 729 slider 727 slider 725

  Yazdır

Tarih : 22.01.2008

Yazar : Dr.Veysi SEVİĞ

Meslek odalarının ve birliklerinin elektronik ortamda beyanname göndermede aracılık görevi

22.01.2008 | Veysi Seviğ | Yorum

 

Vergi Usul Yasası'nın mükerrer 257'nci maddesi uyarınca Maliye Bakanlığı "Vergi beyannameleri ile bildirimlerin, şifre, elektronik imza veya diğer güvenlik araçlarına konulmak suretiyle internet de dahil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında verilmesi, beyanname, bildirim ve bilgilerin aktarılmasında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye" yetkili kılınmış bulunmaktadır.

 

Maliye Bakanlığı bu yetkisini kullanarak Vergi Usul Yasası 31 sayılı sirküleri ile "5362 Sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Yasası"na göre kurulan meslek odalarının ve birliklerinin, işletme hesabı esasına göre defter tutan üyelerine ait beyanname, bildirim ve eklerini elektronik ortamda göndermeleri uygun görülmüştür.

 

Söz konusu yasanın 3'üncü maddesinde tanımı yapıldığı üzere esnaf ve sanatkâr "İster gezici, ister sabit bir mekânda bulunsun, Esnaf Sanatkâr ile Tacir ve Sanayiciyi Belirleme Koordinasyon Kurulu'nca belirlenen esnaf ve sanatkâr meslek kollarına dahil olup, ekonomik faaliyetini sermayesi ile birlikte bedeni çalışmasına dayandıran ve kazancı tacir veya sanayici niteliğini kazandırmayacak miktarda olan, basit usulde vergilendirilenler ve işletme hesabı esasına göre deftere tabi olanlar ile vergiden muaf bulunan meslek ve sanat sahibi kimseleri kapsamaktadır."

 

Buna göre üyelerinden işletme hesabı esasına göre defter tutan mükelleflere ait beyannameleri elektronik ortamda göndermek üzere aracılık yetkisi almak isteyen meslek odalarının ve birliklerinin "İşletme hesabı esasına göre defter tutan mükelleflerin beyannamelerinin elektronik ortamda gönderilmesine aracılık yetkisi talep formu ve taahhütlnamesi"ni doldurarak kanuni temsilcisi ve yetkilendirdikleri kişiler vasıtasıyla bağlı bulundukları vergi dairesine müracaat ederek kullanıcı kodu, parola ve şifre almaları gerekmektedir.

 

Bu şekilde talepte bulunan meslek odalarının ve birliklerinin bağlı bulundukları vergi dairesince, öncelikle meslek odasının vergi dairesindeki sicil kayıtlarında faaliyet kodunun 911213, meslek birliğinin faaliyet kodunun ise 911103 olarak kayıtlı olup olmadığı kontrol edilecek, faaliyet kodunda farklılık var ise faaliyet kodu meslek odaları için 91120, meslek birliği için 911103 olarak düzeltilecektir. Bu işlemi takiben meslek odasına veya birliklerine kullanıcı kodu, parola ve şifre verilecektir.

 

Diğer yandan basit usulde vergilendirilen üyelerine ait beyannamelerin elektronik ortamda gönderilmesine yönelik aracılık yetkisi almış bulunan meslek odalarına ayrıca yeni kullanıcı kodu, parola ve şifre verilmeyecektir. Ancak, meslek odalarının daha önce almış oldukları kullanıcı kodu, parola ve şifre ile işletme hesabı esasına göre defter tutan üyelerinin beyannamelerini elektronik ortamda gönderebilmeleri için "İşletme hesabı esasına göre defter tutan mükelleflerin beyannamelerinin elektronik ortamda gönderilmesine aracılık yetkisi talep formu ve taahhütnamesi"ni doldurarak bağlı bulundukları vergi dairesine teslim etmeleri gerekmektedir.

 

Üyelerinden işletme hesabı esasına göre defter tutan mükelleflerin beyannamelerini elektronik ortamda göndermek için aracılık yetkisi verilmiş olan meslek odaları ve birlikleri, üyeleriyle "Elektronik beyanneme aracılık sözleşmesi"ni düzenleyecekler ve sözleşmelerin bir örneğini üyelerine verecekler, bir örneğini de gerektiğinde ibraz edilmek üzere saklayacaklardır.

 

Aynı yasal düzenleme gereği olarak Maliye Bakanlığı'nca 3568 sayılı yasa uyarınca yetki almış olan ve bağımsız çalışan serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir ve yeminli mali müşavirlerin kısaca meslek mensuplarının, mükelleflerin vergi beyannamelerini, bildirim ve eklerini elektronik ortamda göndermeleri uygun görülmüştür. (Vergi Usul Yasası 340 Sıra Numaralı Genel Tebliğ, 30.9.2004 gün ve 25599 sayılı Resmi Gazete)

 

Buna göre elektronik beyanname gönderme aracılık yetkisi almış olanlar aracılığı ile meslek odalarına ve birliklerine kayıtlı olanların beyannamelerinin gönderilmesi mümkün bulunmaktadır. Bu bağlamda elektronik ortamda beyanname gönderilmesi mümkün bulunmaktadır. Bu bağlamda elektronik ortamda beyanname gönderme aracılık yetkisi verilen meslek mensupları, aralarında hizmet sözleşmesi bulunan müşterilerine ait beyannamelerin yanı sıra münferit olarak talepte bulunan mükelleflerin gönderilmesine de aracılık edebileceklerdir.

Ancak bu durumda meslek mensupları ile mükellef arasında buna ilişkin özel bir sözleşme düzenlenmesi gerekmektedir.

 

Yukarıdaki açıklamalardan da anlaşılacağı üzere esnaf ve sanatkârlarla ilgili meslek odaları kendilerine bağlı olarak faaliyet gösteren mükelleflerin işletme hesabı esasına göre yükümlülüğü bulunanlara ait beyannamelerinin elektronik ortamda gönderilmesine aracılık edebileceklerdir. Buna yönelik uygulamanın başlangıç tarihi sözü edilen sirkülerde belirlenmemiş bulunmaktadır.

 

Kaynak:Referans GazetesiVergi Usul Yasası'nın mükerrer 257'nci maddesi uyarınca Maliye Bakanlığı "Vergi beyannameleri ile bildirimlerin, şifre, elektronik imza veya diğer güv...