slider 735 slider 734 slider 733 slider 732 slider 730 slider 729 slider 727 slider 725

Tarih : 29.12.2007

2007 Yılı Dönem Sonu İşlemleri İle 2008 Yılı Vergilendirme Dönemine İlişkin Hatırlatmalar"

                                                                                                                          

                                                                                                                           İstanbul.29.12.2007

2007 YILI DÖNEM SONU İŞLEMLERİ İLE

2008 YILI VERGİLENDİRME DÖNEMİNE İLİŞKİN HATIRLATMALAR

 

I.       DÖNEM SONU İŞLEMLERİ İLE İLGİLİ HATIRLATMALAR

 

Dönem sonu işlemleri geçici vergi uygulaması ile birlikte her üç ay sonunda yapıla geldiği nedenle seminer notları hatırlatma amaçlı olarak ana başlıklar halinde aşağıda belirtilmiştir:

 

1)        Mevcut emtia fiilen sayılmak suretiyle değerlemesi yapılmalıdır.

2)        Stok sayımında fiili durumla kaydi durum karşılaştırılarak noksanlık veya fazlalık varsa nedeni araştırılmalı ve katma değer vergisi de dikkate alınarak gerekli düzeltme işlemleri yapılmalıdır.

3)        Stok sayım ve değerlemesinden sonra satılan malın maliyeti tespit edilerek kayıtlara alınmalıdır.

4)        Stoklarda varsa değer düşüklüğü bununla ilgili olarak takdir komisyonuna başvurup gerekli karar alınmalıdır.

5)        Yıl içinde A.T.İ.K. alınmışsa, bunların alımıyla ilgili olarak yılın sonuna kadar oluşan kredi faizi, kur farkı, vade farkı vs. giderler ilgili iktisadi kıymetin maliyetine eklenmelidir.

6)        01.01.2004 tarihinden önce aktifleştirilen iktisadi kıymetlerin cari yıla ilişkin amortismanları eski usul ve esaslar çerçevesinde, 01.01.2004 tarihinden sonra aktifleştirilen iktisadi kıymetlerin cari yıl amortismanları ise, Maliye Bakanlığınca ilan edilen oranlar dikkate alınarak hesaplanmalıdır.

7)        Yıl içinde alınan binek otomobiller için kıst amortisman uygulamasına dikkat edilmelidir.

8)        Yıl içinde satılan A.T.İ.K. nedeniyle ayrılmış bulunan amortismanlar satış esnasında dikkate alınmalıdır.

9)        Satılan A.T.İ.K. ile ilgili olarak oluşan kar, gerekli şartlar sağlanmışsa yenileme fonu hesabına aktarılmalıdır.

10)    Kıst amortismana tabi iktisadi kıymetlerin, amortisman süresinin son yılında, ayrılmayan ilk yıla ilişkin amortisman tutarının gider kaydı yapılmalıdır.

11)    İlk tesis ve taazzuv giderleri ile özel maliyetler gibi aktifleştirilen giderlerin yıllık itfa payları hesaplanıp gider yazılmalıdır.

12)    Alıcılarla (müşterilerle) ilgili cari hesap mutabakatları yapılmalıdır.

13)    Satıcılarla ilgili cari hesap mutabakatları yapılmalıdır.

14)    Bankalarla gerekli mutabakatlar sağlanmalıdır.

15)    Yukarıda sayılan her üç mutabakat sonucuna göre gerekirse ilgili kayıtlar yapılmalıdır.

16)    Kasa sayımı yapılarak kaydi durumla fiili durum karşılaştırılmalı farklılık varsa gerekli araştırma yapılıp kayıtlara alınmalıdır.

17)    Döviz kasası Maliye Bakanlığınca belirlenen kurlar esas alınarak değerlenmeli ve gerekli kayıtlar yapılmalıdır.

18)    Bankadaki döviz hesapları Maliye Bakanlığınca belirlenen kurlar esas alınarak değerlenmeli ve kayıtları yapılmalıdır.

19)    Alınan çekler ve verilen çeklerin reeskonta tabi tutulması halinde oluşan gelir veya gider tutarları vergilemede dikkate alınmamalıdır.

20)    Alacak ve borç senetleri istenirse reeskonta tabi tutulabilir. Alacak senetleri reeskonta tabi tutulması halinde borç senetleri de mutlaka reeskonta tabi tutulmalıdır. Senetlerde faiz oranı belli değilse, T.C. Merkez Bankası reeskont oranı uygulanarak gerekli kayıtlar yapılmalıdır.

21)    Yabancı para birimi üzerinden düzenlenen alacak ve borç senetleri de yukarıda belirtildiği şekilde reeskonta tabi tutulabilir. Senetlerde faiz oranı belli edilmemiş ise, Londra bankalar arası faiz oranı (LIBOR) esas alınmalıdır.

22)    Bankalardaki vadeli mevduat hesaplarının dönem sonu itibariyle hesaplanan faiz tutarlarının gelir kaydı unutulmamalıdır.

23)    Kullanılan banka kredileri ile ilgili olarak dönem sonuna kadar oluşan faiz tutarı hesaplanıp gider kaydedilmelidir.

24)    Aktifte kayıtlı bulunan;

a)    Hisse senetleri,

b)   Fon portföylerinin %51’i Türkiye’de kurulu bulunan şirketlerin hisse senetlerinden oluşan yatırım fonu katılma belgeleri,

alış bedeli ile değerlenmelidir.

c)    Yukarıda sayılanlar dışındaki tüm menkul kıymetler borsa rayici ile değerlendirilmelidir. Borsa rayici yoksa veya borsa rayici muvazaalı bir şekilde oluştuğu anlaşılması halinde, değerlendirmeye esas bedel, menkul kıymetin alış bedelinin vadede elde edilecek gelirin (kur farkları dahil) iktisap tarihinden değerleme gününe kadar geçen süreye ilişkin kısmı eklenmek suretiyle tespit edilmelidir.

d)   Ancak, borsa rayici bulunmayan, getirisi ihraç edenin kar ve zararına bağlı olarak doğan ve değerleme günü itibariyle hesaplanması mümkün olmayan menkul kıymetlerin alış bedeli ile değerlemesi yapılmalıdır.

25)    Dava ve icra safhasına giren alacaklar için karşılık ayrılıp gider kaydedilmelidir. Teminata bağlı alacaklar bu safhaya gelse bile karşılık ayrılmamalıdır.

26)    Mahkeme kararına veya kanaat verici bir belgeye dayanarak tahsil olanağı kalmayan alacaklar kayıtlardan silinmelidir.

27)    Ortaklara verilen borçlara adat hesaplanıp,

a)    Şirket kredi kullanmışsa kredi faiz oranı,

b)   Kullanmamışsa reeskont oranı,

üzerinden faiz hesaplanıp fatura düzenlenmeli ve %18 KDV uygulanmalıdır.

28)    Dönem giderleri ile ilgili yansıtma kayıtları yapılarak, gelir ve gider hesaplarının tamamı dönem kar veya zarar hesabına aktarılmalıdır.

29)    Yıllık beyannameye eklenmek üzere, yıl içinde tevkif yolu ile ödenen vergilerle ilgili olarak, tevkifat yapan kurum ve kuruluşlardan yazılar alınmalıdır.

30)    Yapılan bağış ve yardımların gider yazılması yerine, yıllık gelir veya kurumlar vergisi beyannamesinde beyan edilen gelirden indirilmesi esası getirilmiş olduğu hususu dikkate alınmalı ve buna göre gelirden indirilecek bağış ve yardımların tutarı ise hesaplanarak beyannamede ayrıca gösterilmesi unutulmamalıdır.

31)    Varsa yatırım indirimi ile ilgili olarak;

                    i.     24.04.2003 tarihinde önce yapılan müracaatlara istinaden alınan Yatırım Teşvik Belgesine dayanan yatırımlar:

a.     Fiili harcamalarda harcamaların tutar ve mahiyet itibariyle uygunluğu gözden geçirilmelidir.

b.     Önceki yıllarda kar yetersizliği nedeniyle indirilemeyen yatırım indirim tutarını belirlemek için yeniden değerleme oranında artırılması sağlanmalıdır.

c.      01.01.1999 tarihinden önce alınan yatırım teşvik belgelerine dayanan yatırımların finansmanında kullanılmak üzere istenirse finansman fonu ayırabileceği unutulmamalıdır.

d.     01.01.1999 tarihinden sonra alınan yatırım teşvik belgelerine istinaden 2005 yılında yapılması planlanan yatırım tutarının planlanan şekilde (%10 eksiğini aşmamak şartı ile) gerçekleşmiş olup olmadığının gözden geçirilmesi ve %10 oranını aşan noksan gerçekleşmelerde düzeltme beyanında bulunulması sağlanmalıdır.

e.     2004 yılı kazancından ayrılan finansman fonu olması durumunda, bu tutarın yıllık beyannamede kurum kazancına eklenmesi sağlanmalıdır.

f.      Yukarıda belirtilen şekilde yararlanılan yatırım indirim istisnası tutarı üzerinden, kazancın dağıtılıp dağıtılmadığına bakılmaksızın mutlak surette, %19.8 oranında gelir vergisi tevkifatı yapılacağı hususu unutulmamalıdır.

                   ii.     Gelir Vergisi Kanunu’nun 19’uncu maddesi kapsamında 2005 yılı içinde yapılan yatırımlarda iktisadi ve teknik bütünlük göz önünde bulundurularak, 10.000.00 YTL maliyet bedeli sınırı dikkate alınmalıdır.

32)    Kanunen kabul edilmeyen giderler kontrol edilip tutarları gözden geçirilmelidir.

33)    Serbest bölgelerden elde edilen gelirlerin istisna olarak dikkate alınması temin edilmelidir.

34)    İştirak kazançları varsa miktar olarak belirlenip vergilemede istisna olarak dikkate alınmalıdır.

35)    Emisyon primleri varsa istisnalar arasında yer verilmelidir.

36)    Yurt dışı inşaat, onarım, montaj işleri ile teknik hizmetlerden sağlanan kazançların varlığı halinde, bunların istisnalar arasında yer verilmesi unutulmamalıdır.

37)    Kurumlar Vergisi Kanununun geçici 35’inci maddesi hükmü dikkate alınarak, diğer istisna kazançlarının var olup olmadığı araştırılmalı ve var olanların vergileme sırasında istisnalar arasında yer verilmesi sağlanmalıdır.

38)    Amortismanlarının ½’si gider olarak dikkate alınmayan binek otomobillerinin satışında, amortismanların gider kaydedilmeyen kısmı beyanname üzerinden diğer indirimler kısmında gösterilerek kazançtan indirilmelidir.

39)    Beyan edilen kazanca göre ödenecek vergiyle ilgili karşılık ayrılıp bilanço ve gelir tablosunda gösterilmelidir.

 

40)    Geçici vergi uygulaması nedeniyle, geçici vergi dönemleri itibariyle,

a)    Amortisman ayıranlar dönem sonunda amortisman ayırmaktan vazgeçebilirler.

b)   Amortisman hesaplamayanlar, dönem sonunda amortisman ayırabilir ve gider yazabilirler.

c)    Alacak ve borç senetlerini reeskonta tabi tutmayanlar dönem sonu itibariyle reeskont yapabilirler.

d)   Alacak ve borç senetlerini reeskonta tabi tutanlar dönem sonunda reeskonttan vazgeçebilirler.

 

II.     2008 YILI VERGİLENDİRME DÖNEMİNE İLİŞKİN HATIRLATMALAR

 

1)     2007 yılı kanuni defterlerin tamamının yazdırılma işi bir an önce tamamlanmalıdır.

2)     2007 yılı kanuni defterlerin kapanış tasdikleri 2008/Ocak ayı içinde yaptırılmalıdır.

3)     2008 yılında kullanılacak defterlerin tasdiki 2007/Aralık ayı içinde yaptırılmalıdır.

4)     2007 yılında kullanılan kanuni defterlerin 2008 yılında da kullanılması durumunda, bu defterlerin tasdik işlemleri 2008/Ocak ayı içinde yaptırılmalıdır.

5)     2008 yılı yevmiye defterine yapılan açılış kaydından sonra, bir önceki yılda yapılan reeskont kayıtları, ters kayıt yapılarak kapatılmalıdır.

6)     2005 yılı vergilendirme dönemine ilişkin kurum kazancının beyanı sırasında, kurum kazancından indirilen ve eski hükümlere tabi tutulan yatırım indirimi istisna tutarı üzerinden en geç kurumlar vergisi beyannamesinin verileceği ay içinde, %19.8 oranında gelir vergisi tevkifatı yapılmalıdır.

7)     Motorlu taşıtlar vergisinin ilk taksiti 2008/Ocak ayında ödenmelidir.

8)     Asgari geçim indiriminin 2008 yılı Ocak ayından itibaren başlaması nedeniyle, bir an önce konuya ilişkin tebliğ (265 Seri Nolu GVK Genel Tebliği) doğrultusunda çalışanlardan gerekli aile bildirimlerinin alınması ve yıllık asgari geçim indirimine ait bordroların hazırlanması gerekmektedir.

9)     Şubat’2008 tarihi sonuna kadar 2007 yılına ilişkin form Ba ve form Bs ile yapılması gereken bildirimlere hazırlık olması amacıyla; 31.01.2008 tarihine kadar alıcı ve satıcı mutabakatlarının tamamlanması gerekmektedir.

 

Yukarıdaki hususlarda ihtiyaç duyulan her türlü ek açıklama için Yeminli Mali Müşavirliğimizle irtibata geçilebileceği hususunu hatırlatırız.

 

Bu vesile ile yeni yılınızı kutlar sağlıklı, mutlu ve başarılı bir yıl olmasını dileriz.

 

Saygılarımızla,

 

 

Ulusal Bağımsız Denetim ve Yeminli Mali Müşavirlik A.Ş.